candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGGUNAAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW DALAM MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS

Siti Istiyati

Abstract


Abstract: The objective of research is to improve the Social Science subject learning activeness of the V Graders of SD Negeri Doplang 02 Karangpandan  by applying the cooperative learning model of jigsaw type. This study belongs to a Classroom Action Research (CAR) with 2 cycles. Each cycle consisted of 4 stages: planning, acting, observing, and reflecting. The subject of research was the V Graders of SD Negeri Doplang 02 Karangpandan in the school year of 2011/2012 consisting of 22 students: 8 boys and 12 girls. Techniques of collecting data used in this research were observation, questionnaire, and documentation. The data validity test used was source and method triangulations. Technique of analyzing data used was an interactive analysis model having three components: data reduction, data display and conclusion drawing or verification and reflection. Considering the classroom action research conducted in two cycle, it can be concluded that the use of cooperative learning model of jigsaw type can improve the students learning activeness in the Social Science subject in V Graders of SD Negeri Doplang 02 Karangpandan  in the school year of 2011/2012. The improvement of student learning activeness in Social Science subject can be evidenced from the data obtained in the research conducted. From the data procession conducted, it can be found that the mean prior condition of overall student learning activeness in learning is 55,81 or belongs to poor category, increasing to 74,05 or in good category in cycle I. And in cycle II, the mean overall student learning activeness increases to 82.87 or belonging to very good category. Such learning activeness increase had included 8 existing aspects: visual, oral, listening, writing, drawing, motor, mental and emotional aspects. Thus, the application of cooperative learning model of jigsaw type in Social Studies learning in IV grade can be conducted to improve the students learning activeness.

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk meningkatkan Ilmu Sosial subjek keaktifan belajar dari V Grader SD Negeri Doplang Karangpandan 02 dengan menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw. Penelitian ini milik Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan 2 siklus. Setiap siklus terdiri dari 4 tahap yaitu perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subyek penelitian adalah V Grader SD Negeri Doplang Karangpandan 02 pada tahun ajaran 2011/2012 yang terdiri dari 22 siswa: 8 laki-laki dan 12 perempuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, angket, dan dokumentasi. Data uji validitas yang digunakan adalah sumber dan metode triangulasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang memiliki tiga komponen: reduksi data, display data dan penarikan kesimpulan atau verifikasi dan refleksi. Mengingat penelitian tindakan kelas yang dilakukan dalam dua siklus, dapat disimpulkan bahwa penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dapat meningkatkan keaktifan belajar siswa dalam mata pelajaran Ilmu Sosial V Grader SD Negeri Doplang Karangpandan 02 pada tahun ajaran 2011 / 2012. Peningkatan keaktifan belajar siswa dalam mata pelajaran IPS dapat dibuktikan dari data yang diperoleh dalam penelitian yang dilakukan. Dari prosesi data yang dilakukan, dapat diketahui bahwa kondisi sebelum rata-rata siswa secara keseluruhan keaktifan belajar dalam pembelajaran adalah 55,81 atau termasuk kategori miskin, meningkat menjadi 74,05 atau dalam kategori baik pada siklus I. Dan pada siklus II, siswa secara keseluruhan rata-rata keaktifan belajar meningkat menjadi 82,87 atau termasuk kategori sangat baik. Peningkatan pembelajaran keaktifan tersebut sudah termasuk 8 aspek yang ada: visual, lisan, mendengar, menulis, menggambar, motorik, mental dan aspek emosional. Dengan demikian, penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dalam pembelajaran Ilmu Sosial di kelas IV dapat dilakukan untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa.

 


Kata kunci: kooperatif tipe Jigsaw, aktivitas belajar, IPS



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054