candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN TERPADU TIPE CONNECTED UNTUK MENINGKATKAN EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS

Hiwa Wonda

Abstract


Abstract : This research aims to describe Connected type of Integrate United Model of Learning in order to increase the effectiveness of Social Study (IPS) learning in Elementary School, and for specific as mentioned below: (1) to describe the students activity during Social Study (IPS) learning with Connected type of Integrate model of learning; (2) to analyze the completeness of students’ learning result after following teaching and learning process by using Connected type of Integrate model of learning to increase the effectiveness of IPS learning in grade IV of Elementary School; (3) to describe the students’ response after the implementation of Connected type of Integrate model of learning in Social Study (IPS)  learning in grade IV of Elementary School; (4) to describe the obstacles found during Social Study (IPS) learning in implementing Connected type of Integrate model of learning. This is an experimental research with the design of two group pre test-post test design. The research subjects are the students grade IV of SD Inpres Oesapa Kecil 1 Kupang with 40 students for each experiment class and controlled class. The instruments used to collect the data are questionnaire, evaluation result, observation and documentation. The data will be analyzed by using software program SPSS v15.The results based on the analysis of the data are: (1) the activity of students whom joined the learning activity using Connected type of Integrate model of learning is better than the students with Conventional type of learning; (2) the evaluation result of the students taught with Connected type of Integrate model of learning is better than the students with Conventional type of learning. On average, the result of students in experiment class is 20,95 while the result of students in controlled class is 14,65; (3) the response of the students to the Connected type of Integrate model of learning is generally pleasant.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan jenis Terhubung dari Mengintegrasikan Amerika Model Pembelajaran dalam rangka meningkatkan efektivitas Studi Sosial (IPS) belajar di SD, dan untuk spesifik seperti yang disebutkan di bawah ini: (1) mendeskripsikan aktivitas siswa selama studi Sosial (IPS ) belajar dengan tipe Connected Mengintegrasikan model pembelajaran, (2) menganalisis kelengkapan hasil belajar siswa setelah mengikuti proses belajar mengajar dengan menggunakan jenis Connected Mengintegrasikan model pembelajaran untuk meningkatkan efektifitas pembelajaran IPS kelas IV SD Sekolah, (3) mendeskripsikan respon siswa setelah pelaksanaan jenis Connected Mengintegrasikan model pembelajaran dalam Studi Sosial (IPS) belajar di kelas IV SD, (4) mendeskripsikan kendala yang ditemukan selama studi Sosial (IPS) belajar dalam menerapkan jenis Connected Mengintegrasikan model pembelajaran. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan desain dua kelompok desain tes tes-pra pasca. Subyek penelitian adalah siswa kelas IV SD Inpres Oesapa Kecil 1 Kupang dengan 40 siswa untuk setiap kelas eksperimen dan kelas kontrol. Instrumen yang digunakan untuk mengumpulkan data adalah angket, hasil evaluasi, observasi dan dokumentasi. Data akan dianalisis dengan menggunakan software program SPSS v15. Hasil didasarkan pada analisis data adalah: (1) aktivitas siswa yang mengikuti kegiatan pembelajaran menggunakan jenis Connected Mengintegrasikan model pembelajaran yang lebih baik daripada siswa dengan tipe konvensional pembelajaran, (2) hasil evaluasi siswa diajarkan dengan jenis Connected Mengintegrasikan model pembelajaran yang lebih baik daripada siswa dengan tipe konvensional belajar. Rata-rata, hasil dari siswa di kelas eksperimen adalah 20,95 sedangkan hasil siswa di kelas kontrol adalah 14,65, (3) respon siswa dengan jenis Terhubung dari Mengintegrasikan model pembelajaran umumnya menyenangkan.

 

Kata Kunci: Inggris belajar, tipe terhubung, efektivitas pembelajaran, Studi Sosial.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Portal Garuda    Google schoolar

 

ISSN : 2337-7054