candi borobudur kerajaan di indonesia

Keefektifan Teknik Diskusi untuk Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal

Rian Hermawan, Siti Sutarmi Fadhilah, Mudaris Muslim

Abstract


This research aims to know the effectiveness of group guidance service by using discussion technique to improve interpersonal intelligence of the eighth grade learners of Junior High School in Sragen. Based on the hypothesis test with the score of tcount=2,703>ttable=1.67 which means Ho was rejected and Ha is accepted, thus the group guidance service by using discussion technique is effective to improve interpersonal intelligence of the eighth grade learners of Junior High School in Sragen. In conclusion, the group guidance service by using discussion technique is effective to improve interpersonal intelligence of students.

Keywords


group guidance; discussion; interpersonal intelligence

Full Text:

PDF

References


Amti, E. & Prayitno. (2004). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok. Padang: FIP Universitas Negeri Padang

Asmani, J. (2010). Panduan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Yogjakarta: Diva Press

Hapsari, N.R. (2012). Efeektifitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Stabilitas Emosi Siswa Kelas X SMA Negeri 3 Sukoharjo. Skripsi Tidak Diterbitkan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret

Iskandar. (2009). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press

Sugiyono, D.A.P. (2013). Keefektifan Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Diskusi Untuk Mengembangkan Konsep Diri Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Wonosari. Skripsi Tidak Diterbitkan, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret

Syah, M. 2006 . Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Suryabrata,S. (2008). Psikologi Kepribadian. Jakarta : PT Raja Grafindo Persada

Undang-Undang Negara Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Consilium: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling indexed by:

scholar IPI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License