Permainan Kerjasama untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa
Abstract
This research aimed to determine effectiveness of the implementation of the cooperation game techniques in group counseling to improve students’emotional intelegent. This research was conducted on the basis that in Junior High School in Karanganyar. This research was quasy-experimental design. The subjects were students who have low emotional intelligence, ie students who earn below the mean pretest scores. Analysis using t-test statistical formula. The analysis showed a p values 0.000, which means that there is a difference between the experimental group who had been given a treatment with a control group who did not receive treatments. It shows that the game under the guidance of the group effective cooperation to improve the emotional intelligence of students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Basrowi. (2005). Pengantar Sosiologi. Bogor: Ghalia Indonesia
Goleman, D. (2000). Emotional Intelligence. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Haryanto. (2009). Pengertian Emosi. Diperoleh dari http://belajarpsikologi.com/pengertian-emosi/
Hidayat, R.R. (2011). Efektivitas Penggunaan Healing Story dengan Media High School Musical Film untuk Resolusi Konflik Remaja. Skripsi tidak diterbitkan. Jurusan Bimbingan dan Konseling & Psikologi-Fakultas Ilmu Pendidikan UM
Hurlock, B. E. (2001). Perkembangan Anak. Jakarta: Erlangga
Ismail, A. (2006). Education Games. Yogyakarta: Pilar Media.
Lestari,I. (2012). Pengembangan Model Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Simulasi untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 1 (2), http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jubk/article/view/685
Mustofa, Y. (2007). EQ Untuk Anak Usia Dini dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Sketsa.
Nurnaningsih. (2011). Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosi Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan. 11 (1), Diperoleh dari http://jurnal.upi.edu/file/26-Nurnaningsih.pdf
Prayitno, (1995). Layanan Bimbingan dan Konseling Kelompok (Dasar dan Profil). Jakarta: Ghalia Indonesia.
Suhardita, K. (2011). Efektifitas Penggunaan Teknik Permainan Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. Jurnal Penelitian dan Pendidikan. 11(1), Diperoleh dari http://jurnal.upi.edu/file/32-Suhardita.pdf
Yeung, R. (2009). The New Rules Emotional Intelligence. Jakarta: Publishing One.
Zulkifli. (1992). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Consilium: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling indexed by:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License