candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PARAGRAF DESKRIPSI DENGAN MODEL EXAMPLE NON-EXAMPLE PADA SISWA SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN

Kukuh Fajar Trawoco, Edy Suryanto, Sri Hastuti

Abstract


Abstract: The purposes of this research are to improve: (1) the student attitude in  learning process of writing paragraph description; and (2) the ability to write paragraph description by using Example Non-Example model. This research is a classroom action research (CAR) conducted in SMK Murni 1 Surakarta. Based on the results, it can be concluded that : (1) the model Example Non-Example with the use of photo and video media can improve the student attitude of the learning process and the ability of writing paragraph description class XI KP SMK Murni 1 Surakarta. Improving the student attitude in learning process is characterized by increased the average value of the attitude of the students in the first cycle = 14,66 (enough); Cycle II = 16,79 (good); and (2) increase the ability of students to write a paragraph description is marked by the increasing number of students who achieve a minimum completeness criteria. In the first cycle, the average value of the ability to write text negotiations reached 72.98 with the percentage of completeness 57.14%. In second cycle reached 79.52 by 78.57% the percentage of completeness. The results of this study indicate that the application of the model Example Non-Example with the use of photo and video media effectively used in learning to write a paragraph description.

 

Keywords: writing skills, writing the paragraph description, a model Example Non-Example

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan: (1) sikap siswa dalam pembelajaran menulis paragraf deskripsi dan (2) kemampuan menulis paragraf deskripsi dengan model Example Non-Example. Penelitian ini merupakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilakukan di SMK Murni 1 Surakarta. Berdasarkan hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa (1) model Example Non-Example dengan penggunaan media foto dan video dapat meningkatkan sikap siswa dalam pembelajaran menulis paragraf deskripsi dan kemampuan menulis paragraf deskripsi siswa kelas XI KP SMK Murni 1 Surakarta. Peningkatan nilai sikap siswa dalam pembelajaran ditandai dengan peningkatan nilai rata-rata sikap siswa pada siklus I = 14,66 (cukup); siklus II = 16,79 (baik) dan (2) peningkatan kemampuan menulis paragraf deskripsi siswa ditandai dengan meningkatnya jumlah siswa yang mencapai kriteria ketuntasan minimal. Pada siklus I nilai rata-rata kemampuan menulis teks negosiasi mencapai 72,98 dengan persentase ketuntasan sebesar 57,14%. Pada siklus II mencapai 79,52 dengan persentase ketuntasan 78,57%. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan model Example Non-Example dengan penggunaan media foto dan video efektif digunakan pada pembelajaran menulis paragraf deskripsi.

 

Kata kunci: kemampuan menulis, menulis paragraf deskripsi, model Example Non-Example

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Sebelas Maret Surakarta

Jl. Ir. Sutami 36A, Kentingan, Surakarta

Telepon (0271) 646994, Faksimile (0271) 648939

Homepage : http://www.fkip.uns.ac.id