candi borobudur kerajaan di indonesia

PELAKSANAAN PEMBELAJARAN APRESIASI SASTRA KELAS VII SMP AKSELERASI

Nita Wahyu Tyastiti

Abstract


Abstract: The purposes of this research are: (1) the perception of teachers and students towards learning literature appreciation; (2) the implementation of learning literature appreciation; and (3) the constraints and efforts made to overcome the obstacles in learning literature appreciation. The research is a qualitative descriptive. The conclusions of this study are as follows. Firstly, the learning literature appreciation in class VII acceleration SMP Negeri 2 Surakarta has been progressing well in terms of the perceptions of teachers and students. Secondly, the learning plan includes the preparation of prota, promes, syllabi and lesson plans by teachers to acceleration class. Thirdly, problems encountered and the efforts of teachers: (1) the limited time;(2) understanding of student items different,(3) inadequate literature book, and (4) difficulty student get idea. Fourthly, efforts of teachers are: (1) provides the motivation and doing approach; (2) selfconfidence of students and give grace period; and (3) teachers and students looking for material addition of another book/ internet which truth could be accounted.

Keywords : learning, literature appreciation, accelerated classes

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan: (1) persepsi guru dan siswa terhadap pembelajaran apresiasi sastra, (2) pelaksanaan pembelajaran apresiasi sastra, (3) hambatan dan upaya yang dilakukan untuk mengatasi hambatan pembelajaran apresiasi sastra. Jenis penelitian ini adalah deskriptif kualitatif. Simpulan penelitian ini adalah sebagai berikut. Pertama, pelaksanaan pembelajaran apresiasi sastra di kelas VII akselerasi SMP Negeri 2 Surakarta mendapat persepsi yang baik dari guru dan siswa. Kedua, perencanaan pembelajaran yang meliputi: penyusunan prota, promes, dan rencana pembelajaran oleh guru yang mengajar pada kelas akselerasi. Ketiga, hambatan yang dihadapi dan upaya guru: (1) keterbatasan waktu; (2) pemahaman siswa yang berbeda; (3) buku yang berkaitan dengan sastra yang tidak memadai; dan (4) siswa kesulitan siswa mendapatkan ide. Keempat, upaya guru adalah: (1) memberikan motivasi; (2) melakukan pendekatan antara guru dengan siswa; dan (3) guru dan siswa dapat mencari sumber lain/internet berkaitan dengan pembelajaran apresiasi sastra.

 Kata kunci: pembelajaran apresiasi sastra, kelas akselerasi.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Sebelas Maret Surakarta

Jl. Ir. Sutami 36A, Kentingan, Surakarta

Telepon (0271) 646994, Faksimile (0271) 648939

Homepage : http://www.fkip.uns.ac.id