candi borobudur kerajaan di indonesia

ASPEK DIKSI SERTA NILAI-NILAI PENDIDIKAN KARAKTER DALAM NOVEL AYAH KARYA ANDREA HIRATA

Annis Kurniyati Rizqi, Sarwiji Suwandi, Raheni Suhita

Abstract


Abstract: This study aimed to describe and explain: (1) the aspects of diction used in the novel Ayah by Andrea Hirata; (2) the values of character education in the novel Ayah by Andrea Hirata; and (3) the relevance of Andrea Hirata’s novel Ayah as a teaching material of language and literature in Vocational High School. This study is a qualitative research that analyzes the data in the form of documents with the object of study of novel Ayah by Andrea Hirata. The results of this study are as follows. (1) The diction aspect contained in Andrea Hirata's father's novel includes five types of diction, (2) Novels contain sixteen points of character education values, (3) Novel Ayah is relevant to the learning of Indonesian language and literature in SMK because the aspect of diction and the value of character education in accordance with the learning objectives that have been designed using the Learning Implementation Plan based on the Core Competence and Basic Competence which includes the competencies that the learners must achieve in language and literature learning. Dad's novel can increase students' vocabulary mastery according to language ability, student psychology, and cultural background.

Keywords: dictions, educations, characters, learning, literature

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan: (1) aspek diksi dalam novel Ayah karya Andrea Hirata; (2) nilai-nilai pendidikan karakter yang terkandung dalam novel Ayah karya Andrea Hirata; (3) relevansi aspek diksi dan nilai-nilai pendidikan karakter dalam novel Ayah karya Andrea Hirata dengan pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia di SMK. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif yang menganalisis data berupa dokumen dengan objek kajian novel Ayah. Hasil dari penelitian ini (1) aspek diksi yang terdapat dalam novel Ayah karya Andrea Hirata meliputi  lima jenis diksi, (2) novel Ayah mengandung enam belas poin nilai-nilai pendidikan karakter, (3) novel Ayah relevan dengan pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia di SMK karena aspek diksi dan nilai pendidikan karakter yang sesuai dengan tujuan pembelajaran yang telah dirancang menggunakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran yang didasari adanya Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar yang mencantumkan kompetensi yang harus dicapai peserta didik dalam pembelajaran bahasa dan sastra. Novel Ayah dapat meningkatkan penguasaan kosakata peserta didik sesuai dengan kemampuan bahasa, psikologi siswa, dan latar belakang budayanya.

Kata kunci: diksi, pendidikan, karakter, pembelajaran, sastra

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

Universitas Sebelas Maret Surakarta

Jl. Ir. Sutami 36A, Kentingan, Surakarta

Telepon (0271) 646994, Faksimile (0271) 648939

Homepage : http://www.fkip.uns.ac.id