candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGARUH PERSEPSI SISWA TENTANG KOMPETENSI PEDAGOGIK DAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU TERHADAP PRESTASI BELAJAR PERPAJAKAN DI SMK

Naili Rocha, Sigit Santoso, Binti Muchsini

Abstract


ABSTRACT
The purpose of this research is to investigatethe existence of (1) the influence of students’ perception towards teacher’s pedagogic competence on students’ learning achievement; (2) the influence of students’ perception towards teacher’s professional competence on students’learning achievement; (3) the influence of students’ perception about teacher’s pedagogic competence and professional competence to students’ learning achievement. The sample of this study was all students of class XI Accounting in SMK Negeri 1 Surakarta with sampling technique is saturated sample. This research used quantitative descriptive method. Data collection methods used questionnaires for the data of independent variables, namely pedagogic competence and professional competence. Data analysis usedmultiple linear regression test. Regression model in this research is Y+ 11,241 + 0,267 X1 + 0,408 X2. Based on the research results can be obtained conclusion as follows: First, there is a positive and significant influence of students’ perceptiontowards pedagogic competence on students’ achievement SMK Negeri 1 Surakarta, this is prove by the value obtain t value (3.832)> t table (1.662). Second, There is a positive and significant influence of students’ perceptiontowards of professional competence on student achievement SMK Negeri 1 Surakarta, this is prove by the value of t value 2.436> t table 1.662. Third, there is a positive and significant influence of students’ perceptiontowards pedagogic competence and professional competence on students’ achievement of SMK N 1 Surakarta, it is proved by F value 29,180> F table 3,10 and significance level value shows 0.000 <0,05.The amount of effective contribution of independent variable to dependent variable is 38,8%. Keywords: student perception, pedagogic competence, professional competence, student learning achievement
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menguji (1) pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik guru terhadap prestasi belajar siswa; (2) pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi profesional guru terhadap prestasi belajar siswa; (3) pengaruh persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional guru terhadap prestasi belajar siswa. Sampel penelitian ini adalah seluruh siswa kelas XI Akuntansi di SMK Negeri 1 Surakarta dengan teknik pengambilan sampel yaitu sampel jenuh. Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif. Metode pengumpulan data dengan angket untuk data variabel bebas, yakni kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional. Analisis data menggunakan uji regresi linier berganda berbantukan program SPSS versi 21 for windows. Model re-gresi pada penelitian ini adalah Y= 11,241 + 0,267 X1 + 0,408 X2. Berdasarkan hasil penelitian dapat diperoleh kesimpulan sebagai berikut: Pertama, Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan antara persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik terhadap prestasi belajar siswa SMK Negeri 1 Surakarta, hal ini dibuktikan dengan diperoleh nilai nilai t hitung (3,832) > dari t tabel (1,662). Kedua, Terdapat pengaruh antara persepsi siswa tentang yang positif dan signifikan kompetensi profesional terhadap pres-tasi belajar siswa SMK Negeri 1 Surakarta, hal ini dibuktikan dengan nilai t hitung 2.436 > 1,662. Keti-ga, Terdapat pengaruh yang positif dan signifikan persepsi siswa tentang kompetensi pedagogik dan kompetensi profesional terhadap prestasi belajar siswa SMK N 1 Surakarta, hal ini dibuktikan dengan nilai F hitung 29,180> F tabel 3,10 dan nilai taraf signifikansi menunjukkan angka sebesar 0,000 < 0,05.Besarnya persentase sumbangan efektif pengaruh variabel bebas terhadap variabel terikat adalah 38,8%.
Kata Kunci : persespsi siswa, kompetensi pedagogik, kompetensi profesional,


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

ISSN: 2503-4693