candi borobudur kerajaan di indonesia

PERBEDAAN FINANCIAL LITERACY MAHASISWA PENDIDIKAN AKUNTANSI UNS BERDASARKAN KECERDASAN INTELEKTUAL DAN TEMPAT TINGGA

Tatas Sisyawati, Ngadiman ., Sohidin .

Abstract


Abstract
This study is aimed to determine the differences in financial literacy of the student in the Accounting Education Department of Sebelas Maret University Surakarta based on their intelligence and residence. This research method is a comparative causal research with sampling technique in the form of simple ran-dom sampling. The data collection method in the study was using tests and questionnaires. The analysis methods were using descriptive statitistic and hypothesis test in the form of one way anova test and t test. The result of the research shows that there are differences of financial literacy of the students of Account-ing Study Program of UNS based on intelligence and there is no difference of financial literacy of the stu-dents of Accounting Study Program of UNS based on their place of residence. These results indicate that students should develop positive financial habits and behavior. In addition universities and their depart-ments can provide the education in the field of financial literacy that can encourage students to perform well in financial management and to become a smart alumni.
Keywords: Financial literacy, intelligence, place of residence
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan financial literacy mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi Universitas Sebelas Maret Surakarta berdasarkan kecerdasan intelektual dan tempat tinggal. Metode penelitian ini adalah penelitian kausal komparatif dengan teknik pengambilan sampel beru-pa simple random sampling. Pengumpulan data dalam penelitian menggunakan tes dan angket. Metode an-alisis yang digunakan adalah statitistik deskriptif dan uji hipotesis berupa uji one way anova dan uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan financial literacy mahasiswa prodi Pendidikan Akuntan-si UNS berdasarkan kecerdasan intelektual dan tidak terdapat perbedaan financial literacy mahasiswa prodi Pendidikan Akuntansi UNS berdasarkan tempat tinggal. Hasil tersebut menunjukkan bahwa mahasiswa harus mengembangkan kebiasaan dan perilaku keuangan yang positif. Selain itu universitas dan progam studi perlu memberikan pendidikan di bidang financial literacy sehingga dapat mendorong mahasiswa un-tuk melakukan pengelolaan keuangan secara lebih baik dan mampu menjadi alumni yang cerdas.
Kata kunci: Financial literacy, kecerdasan intelektual, tempat tinggal


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

ISSN: 2503-4693