candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGELOLAAN KEUANGAN SEKOLAH DI SMK CITRA MEDIKA SRAGEN

Luthfi Isna Nur Aini - -, Claudia Neri Ryanto - -

Abstract


 

ABSTRACT

This article is a scientific paper with explorative methods. The purpose of this scientific article 1) determine planning in financial management Citra Medika vocational schools in Sragen. 2) determine the budget realization in the financial management of the school in SMK Citra Medika Sragen. 3) determine the supervision in the financial management of the school in SMK Citra Medika Sragen. Financing and financial management in the management system is the input and output of the process to produce the quality of education services organized by the school. Financial management processes are in vocational Citra Medika Sragen has fully used the principles of financial management of the school in particular the principle of fairness and efficiency. The use of the principle of fairness which is preparing Budgets and the principle of efficiency that is applied internally in the form of realization of revenue and expenditure budget of the school, while externally the benefits received and costs incurred by students if the students go to school. In financial planning, vocational Citra Medika Sragen is implemented in the form of income and expenditure budget plan school adapted to the purpose, vision, mission and objectives of the school, while the realization of revenue and expenditure of school funds refer to the planning that has been designed in the budget. Accountability of the use of school finances are reported in the form of a comprehensive financial report mainly for the elderly and reported to the Annual General Meeting by the principal who is in charge.

 

Keywords: School Financial Planning, Realization, financial accountability of schools

 

ABSTRAK

 

Artikel ini merupakan karya ilmiah dengan metode eksploratif. Tujuan artikel ilmiah ini 1) mengetahui perencanaan dalam pengelolaan keuangan sekolah di SMK Citra Medika Sragen. 2) mengetahui realisasi anggaran dalam pengelolaan keuangan sekolah di SMK Citra Medika Sragen. 3) mengetahui pengawasan dalam pengelolaan keuangan sekolah di SMK Citra Medika Sragen. Pembiayaan dan pengelolaan keuangan dalam sistem manajemen merupakan input dan proses untuk menghasilkan output berupa kualitas pelayanan pendidikan yang diselenggarakan oleh sekolah. Proses pengelolaan keuangan yang terdapat di SMK Citra Medika Sragen sudah sepenuhnya menggunakan prinsip-prinsip pengelolaan keuangan sekolah khususnya prinsip keadilan dan efisiensi. Penggunaan prinsip keadilan yaitu menyusun RAPBS dan prinsip efisiensi yaitu diterapkan secara internal berupa realisasi anggaran pendapatan dan belanja sekolah, sedangkan secara eksternal dalam manfaat yang diterima serta biaya yang dikeluarkan oleh peserta didik apabila peserta didik bersekolah. Pada perencanaan keuangan, di SMK Citra Medika Sragen diimplementasikan dalam bentuk rencana anggaran pendapatan dan belanja sekolah yang disesuaikan dengan tujuan, visi, misi, serta tujuan sekolah, sedangkan realisasi penerimaan dan pengeluaran dana sekolah mengacu pada perencanaan yang telah dirancang dalam RAPBS. Pertanggungjawaban penggunaan keuangan sekolah dilaporkan dalam bentuk laporan keuangan yang komprehensif terutama untuk orang tua dan dilaporkan pada Rapat Umum Tahunan oleh kepala sekolah selaku penanggungjawab.

 

Kata Kunci : Perencanaan keuangan Sekolah , Realisasi, Pertanggungjawaban keuangan sekolah.

 

 


References


Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Berk, J. and Demarzo, P. (2008). Financial Management 3rd Edition. New Delhi: Baba Barkhanath Printers

Fattah, N. (2012). Ekonomi dan Pembiayaan Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Kaguri, M., Njati, I. C., & Thiaine, K. S. (2014). Financial Management Challenges Facing Implementation of Free Day Secondary Education in Imenti North District, Kenya. Journal of Business and Management, 16 (1) 55-78.

Koross, P.K., Ngware, M. W., & Sang, A. K. (2009). Principals’ and students’ perceptions on parental contribution to financial management in secondary schools in Kenya. Journal of Quality Assurance in Education, 17 (1) 61-78.

Mestry, R. & Tom, B. (2009). Financial School Management Explained. Cape Town: Pearson Education South Africa.

Oboegbulem, A. I., & Kalu, F. A. (2013). Budgeting Practices of Principals of Secondary Schools in South-East Geo-Political Zone of Nigeria. Journal of Education and Practice, 4 (22) 194-204.

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan

Permendiknas No. 19 Tahun 2007 Standar Pengelolaan Pendidikan Para Kepala Sekolah

Sutomo. (2011). Manajemen Sekolah. Semarang: UPT Unnes Press.

Suryana, D. (2008). Manajemen Keuangan Sekolah. Jakarta: Erlangga.

Trilling, B. & Fadel, C. (2009). 21st century skills: learning for life in our times. San Francisco: John Willey & Sons, Inc.

Valentin, H. C. , Burciu, A., & Cioban, G. (2007). Implementation of the System of the Management of Education Quality, Basic Requirement for E.U. Integration. (Online) diakses pada tanggal 13 Desember 2016.(https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1071866).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.