METODE MIND MAP UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP LEMBAGA PEMERINTAHAN PUSAT

wiwin kurniyanti

Abstract


Abstract. The purpose of this research was to improve mastery of the concept of central government agencies by implementation of mind map method to fourth grade students of SD Negeri 01 Plosorejo, Matesih, Karanganyar in academic year 2012/2013. This research is a classroom action research (CAR) which consist of three cycles. Every cycle consisted of planning, action, observation, and reflection activities. The subject of this research was the fourth grade students of SD Negeri 01 Plosorejo, Matesih, Karanganyar which consisted of 26 students. The technique of collecting data used interview, observation, and questionnaires. The data validity used was triangulasi data source technique and content validity technique. The data analyzing used was comparative descriptive technique. The conclusion of this research is the implementation mind map method could improve mastery of the concept of central government agencies.

 

Abstrak. Tujuan Penelitian ini adalah untuk meningkatkan penguasaan konsep lembaga pemerintahan pusat melalui implementasi metode Mind Map pada pembelajaran PKn siswa kelas IV SD Negeri 01 Plosorejo Tahun Ajaran 2012/2013. Bentuk penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) terdiri dari tiga siklus. Setiap siklus terdiri dari kegiatan perencanaan, tindakan, observasi, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas IV SD Negeri 01 Plosorejo, Matesih, Karanganyar yang berjumlah 26 siswa. Teknik pengumpulan data adalah dengan wawancara, observasi, dan angket. Validitas data menggunakan teknik triangulasi sumber data, metode, dan validitas isi. Analisis data menggunakan teknik deskriptif komparatif. Simpulan penelitian ini adalah implementasi metode Mind map dapat meningkatkan penguasaan konsep lembaga pemerintahan pusat siswa.

 

Kata Kunci: metode mind map, lembaga pemerintahan pusat, PKn

Refbacks

  • There are currently no refbacks.