candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL SIFAT-SIFAT AIR PADA ANAK KELOMPOK B TK TAMAN PUTERA MANGKUNAGARAN SURAKARTA TAHUN AJARAN 2013/2014

Yeyen Pristina Kusuma Perdana, Peduk Rintayati, Siti Istiyati

Sari


Abstract: The objective of this research is to improve the ability in recognizing the water characteristics to the children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta In Academic Year 2013/2014.

The research was classroom action research and was done into two cycles. Each cycle consisted of planning, action, observing, and reflection. The subject of the research is the children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta that consists 10 children. The technique of collecting data were observation, test, and documentation. The data validities were source and technique triangulations. The data analysis technique were the interactive model consisting data reduction, data display, and conclusions drawing.

The result of the research show that complete percentage value in recognizing the characteristics of water in prior treatment is 30%, in cycle I the percentage becomes 50%, and in cycle II it becomes 90%.

Based on the results of the research, it is concluded that the implematation of experiment method can improve the ability in recognizing the characteristics of waterthe children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta In Academic Year 2013/2014.

Keywords: Experiment method, Characteristics of water

Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan mengenal sifat-sifat air dengan penerapan metode eksperimen pada anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Tahun Ajaran 2013/2014.Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian adalah anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Surakarta yang berjumlah sepuluh anak. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, pemberian tugas, dan dokumentasi. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode eksperimen dapat meningkatkan kemampuan mengenal sifat-sifat air pada anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Tahun Ajaran 2013/2014.

Kata kunci: Metode eksperimen, Sifat-sifat air

Abstract: The objective of this research is to improve the ability in recognizing the water characteristics to the children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta In Academic Year 2013/2014.

The research was classroom action research and was done into two cycles. Each cycle consisted of planning, action, observing, and reflection. The subject of the research is the children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta that consists 10 children. The technique of collecting data were observation, test, and documentation. The data validities were source and technique triangulations. The data analysis technique were the interactive model consisting data reduction, data display, and conclusions drawing.

The result of the research show that complete percentage value in recognizing the characteristics of water in prior treatment is 30%, in cycle I the percentage becomes 50%, and in cycle II it becomes 90%.

Based on the results of the research, it is concluded that the implematation of experiment method can improve the ability in recognizing the characteristics of waterthe children in Group B of Taman Putera Mangkunagaran Kindergarten Surakarta In Academic Year 2013/2014.

 

Keywords: Experiment method, Characteristics of water

 

Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan mengenal sifat-sifat air dengan penerapan metode eksperimen pada anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Tahun Ajaran 2013/2014.Penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari perencanaan, tindakan, pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian adalah anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Surakarta yang berjumlah sepuluh anak. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, pemberian tugas, dan dokumentasi. Validitas data yang digunakan adalah triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Analisis data yang digunakan adalah model analisis interaktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan metode eksperimen dapat meningkatkan kemampuan mengenal sifat-sifat air pada anak kelompok B TK Taman Putera Mangkunagaran Tahun Ajaran 2013/2014.

 

Kata kunci: Metode eksperimen, Sifat-sifat air


Teks Lengkap:

PDF (English)

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.