candi borobudur kerajaan di indonesia

KEBIJAKAN DISTRIBUSI KECUKUPAN GURU SEKOLAH MENENGAH PERTAMA NEGERI DI KABUPATEN PATI

Suroso - Suroso

Abstract


ABTRACT

The distribution of adeqate teachers is very important to ensure  in improving quality of education.  The objectives of the research are: (1) to analyze the existing of teachers for public Junior High Schools in the study area; (2) to analyze the need of adequate teachers for public Junior High Schools; and (3) to analyze distribution  of teachers for  public Junior High Schools public Junior High Schools in the study area. This research uses descriptive-quantitative approach. There are 2 variables in the research namely: (1) existing teacher; (2) teacher adequacy; and (3)  teacher distribution. Data collecting is conducted by using observation and interview. The analyzes of the research consist of descriptive analysis and  comparative one. There are five findings in the research. Firstly, based on student, the existing teachers are adequate to meet the needs. Secondly, based on class, the existing of teachers are adequate to meet the needs. Thirdly, teacher distribusion among public Junior High Schools are unequal to meet the needs of adequate teachers.Fourthly,  disparity of teacher distribusion based on student is low, it is indicated by Gini Index value 0,06. Fiftly, disparity of teacher distribusion based on class is low, it is indicated by Gini Index value 0,05.

Keywords: distribution, Junior High School, teacher

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


DAFTAR PUSTAKA

Ansyar, M. 2012. Inovasi dan Implementasi Kurikulum. Disampaikan pada Lokakarya Penyempurnaan Kurikulum Fakultas Tarbiyah IAIN Imam Bonjol, Padang, Tanggal 10 November 2012 di Bukittinggi.

Azisah, Siti. 2014. Guru dan Pengembangan Kurikulum Berkarakter Implementasi pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Alauddin University Press.

Digdowiseiso, K. (2010). Measuring gini coefficient of education: the Indonesian cases. MPRA Paper (19865).

Hidayati. 2014. Manajemen Pendidikan, Standar Pendidik, Tenaga Kependidikan, dan Mutu Pendidikan. Jurnal Al-Ta’lim, Volume 21, Nomor 1 Februari 2014, pp. 42-53.

Justino, Patricia. 2005. Empirical Aplications of Multidimensional Inequality Analysis. UK: University of Sussex.

Kemdiknas. 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemenkum dan HAM.

Kemdiknas. 2011. Surat Keputusan Bersama (SKB) oleh lima menteri yaitu Menteri Pendidikan Nasional, Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi, Menteri Dalam Negeri, Menteri Keuangan, dan Menteri Agama dengan Nomor: 05/x/pb/2011,spb/03/m.pan-rb/10/2011,48 tahun2011,158/ pmk.

/2011, 11 tahun 2011 tahun 2011 tentang penataan dan pemerataan guru Pegawai Negeri Sipil. Jakarta: Kemdiknas.

Kemdiknas. 2013. Mendayagunakan Guru dengan Lebih Baik: Memperkuat Manajemen Guru untuk Meningkatkan Efisiensi dan Manfaat Belanja Publik. Nakah Kebijakan. Januari 2013. Jakarta: Kemdiknas.

Muzakkir. 2012. Microteaching Teori dan Aplikasinya. Makassar: Alauddin University Press.

Peraturan Pemerintah. 2013. Peraturan Pemerintah Nomor 32 tahun 2013 tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 15 Tahun 2010 tentang Standar Pelayanan Minimal Pendidikan Dasar. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi, Kemdikbud.

Peraturan Pemerintah. 2008. Peraturan Pemerintah Nomor 47 Tahun 2008 tentang Wajib Belajar. Jakarta: Kemenkum dan HAM.

Peraturan Pemerintah. 2005. Peraturan Pemerintah Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Biro Hukum Kementerian Hukum dan HAM.

Permendikbud. 2016. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Biro Hukum dan Organisasi, Kemdikbud.

Power, C.N. 2000. Global Trend in Education. International Education Journal Vol 1, No 3, pp 151-162.

Pulungan, Muhammad Soleh. 2015. Kajian Evaluasi Tenaga Pendidikan Dalam Rangka Peningkatan Kualitas Pendidikan di Kuta Kertanegara Provinsi Kaltim. Jurnal Bina Praja, Volume 7 Nomor 1, Pp. 51 – 62.

Rivai, Veithzal & Sylviana Murni. 2012. Education Management Analisis Teori dan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Supardi. 2014. Kinerja guru. Jakarta: Rajawali Pers

Udang-Undang.2005. Undang-Undang Nomor. 14 Tahun 2005, tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Kemenkum dan HAM.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268