candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TALKING STICK GUNA MENINGKATKAN KETERAMPILAN NEMBANG MACAPAT PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Dinasti Afsari, M. Shaifuddin, Hasan Mahfud

Abstract


Abstract: The research purpose to improve the skill of  nembang macapat by applying talking stick as the cooperative learning model of fourth grade of State Elementary School Badran Surakarta in academic 2016/2017. This research was a classroom action research conducted in two cycles. Each cycle consists of four stages which were planning, implementation of action, observation and reflection. The subjects of this research were a teachers and fourth graders of State Elementary School Badran Surakarta in academic year 2016/2017 which amounted to 34 students. The data sources were a teacher and students. The data collection techniques used were observation, interview, documentation and test. The validity test technique used is the content validity test technique (content validity). Data analysis technique used is interactive data analysis technique of cross model consisting of data reduction, data presentation and conclusion. The conclusion of this research is the application of talking stick as the cooperatif learning model can improve the skill of nembang macapat in fourth graders of State Elementary School Badran Surakarta in academic year 2016/2017.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan keterampilan nembang macapat menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe  talking stick pada siswa kelas IV SD Negeri Badran Surakarta tahun ajaran 2016/2017. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang dilaksanakan dalam dua siklus. Setiap siklus terdiri dari empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa kelas IV SD Negeri Badran Surakarta tahun ajaran 2016/2017 yang berjumlah 34 siswa. Sumber data berasal dari guru dan siswa. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dokumentasi dan tes. Teknik uji validitas yang digunakan adalah teknik uji validitas isi (content validity). Teknik analisis data yang digunakan adalah teknik analisis data model silang interktif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukan bahwa penerapan model pembelajaran kooperatif tipe talking stick dapat meningkatkan keterampilan nembang macapat pada siswa kelas IV SD Negeri Badran Surakarta tahun ajaran 2016/2017.

 

Kata Kunci: model pembelajaran kooperatif, talking stick, keterampilan, nembang macapat


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.