candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN INQUIRY BERBANTUAN MEDIA M-LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR PPKn

Rachmad Septiawan, Bambang S Sulasmono, Nani Mediatati

Abstract


Abstract

This study aims to determine the effect of the use of inquiry learning model aided by m-learning on student learning outcomes. The research method used quasi experimental method with Posttest-Only Control Design design. The population in this study were students of class XII SMKN 3 Salatiga with the number of 457 students. The sample of the research was XII ATPH 1 (37 students) as experimental class and class XII ATPH 2 (33 students) as control class taken by random. Data analysis techniques performed are normality test, homogeneity test, and hypothesis test with T-test using independent sample T-test with significance level 0,05. The result of the research shows that there are differences in learning outcomes of students who are taught with instructional model of Inquiry with M-learning media with learning outcomes of students who are taught using expository learning model (thitung = 5,817> ttabel = 1.995). So it can be concluded that there is a significant influence of the use of inquiry learning model aided by m-learning to the student's learning outcomes

Keywords : inquiry learning model, mobile learning media,  PPKn learning outcomes

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran inquiry berbantuan m-learning terhadap hasil belajar PPKn siswa. Metode penelitian menggunakan metode quasi eksperimen dengan desain Posttest-Only Control Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas XII SMKN 3 Salatiga dengan jumlah 457 siswa. Sampel penelitian adalah  XII ATPH 1 (37 siswa) sebagai kelas eksperimen dan kelas XII ATPH 2 (33 siswa) sebagai kelas kontrol yang diambil dengan cara random.  Teknik analisis data yang dilakukan adalah uji normalitas, uji homogenitas, dan uji hipotesis dengan Uji-T memakai independent sample T-test dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil penelitian diperoleh terdapat perbedaan hasil belajar PPKn siswa yang diajarkan dengan model pembelajaran Inquiry berbantuan media M-learning dengan hasil belajar PPKn siswa yang diajarkan menggunakan model pembelajaran ekspositori (thitung=5,817>ttabel=1.995). Sehingga dapat disimpulkan terdapat pengaruh yang signifikan penggunaan model pembelajaran inquiry berbantuan m-learning terhadap hasil belajar PPKn siswa.

Kata Kunci : model pembelajaran inquiry, media pembelajaran mobile, hasil belajar PPKn



Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.