candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERTUKAR PASANGAN BERBANTUAN MEDIA KARTU SOAL UNTUK MENINGKATKAN KEAKTIFAN DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS 4 SEKOLAH DASAR

Merti Selan, Yustinus, Suroso

Abstract


Abstract. The purpose of this study is to determine the increased activity and learning outcomes through the model of learning exchanged coupled media card about the problem in grade 4 students SDN Dukuh 01 Salatiga semester II academic year 2017/2018. The design of this study is a classroom action research (PTK). Technique of collecting data in this research by test and non test. The technique of collecting test data in the form of multiple choice, and non test in the form of observation. The results showed that there was an increase in the activity of learning result of IPS subject matter of grade 4 students of SDN Dukuh 01 Salatiga. In the pre cycle there were 5 students (14,7%) with low category, then 14 students (41,18%) were middle category, 15 students (44,12%) were categorized high, then there was increase in cycle I there was 1 student 2.95%) are in low category, then 13 students (3.28%) are in moderate category, then 20 students (58.82%) have high categories. Then the improvement of cycle II of students with low activity is 0 (0%) then there are 3 students (58,82%) moderate category, then there are 31 students (91,18%) categorized high. Then the results of student learning in the content of IPS subjects through the application of learning models exchange coupled with media card about the problem. This is proven based on evaluation data indicating that students who complete before the research is 18 students (53%). After the action was given in cycle I, there was an increase in the number of students' completeness to 27 students (79.5%). After the action is given in cycle II, there is again an increase in the number of mastery to 34 students (100%). Students who have not completed before the action is given 16 students (47%). After being given action on cycle I, it was reduced to 7 students (20.5%). After the action is done again in cycle II, to 0 students (0%) that has not been completed

 

Abstrak. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan keaktifan dan hasil belajar melalui model pembelajaran bertukar pasangan berbantuan media kartu soal pada siswa kelas 4 SDN Dukuh 01 Salatiga semester II tahun ajaran 2017/2018. Rancangan penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini dengan cara tes dan non tes. Teknik pengumpulan data tes berbentuk pilihan ganda, dan non tes berupa observasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan keaktifan hasil belajar muatan mata pelajaran IPS siswa kelas 4 SDN Dukuh 01 Salatiga. Pada pra siklus terdapat terdapat 5 siswa (14,7%) berkategori rendah, kemudian 14 siswa (41,18%) berkategori sedang, selanjurnya 15 siswa (44,12%) berkategori tinggi, kemudian terjadi peningkatan pada siklus I terdapat 1 siswa (2,95%) berkategori rendah, kemudian 13 siswa (3,28%) berkategori sedang, selanjutnya 20 siswa (58,82%) bedkategori tinggi. Kemudian dilaksanakan perbaikan pada siklus II siswa yang keaktifannya rendah adalah 0 (0%) kemudian terdapat 3 siswa (58,82%) berkategori sedang, selanjutnya terdapat 31 siswa (91,18%) berkategori tinggi. Kemudian hasil belajar siswa dalam muatan mata pelajaran IPS melalui penerapan model pembelajaran bertukar pasangan berbantuan media kartu soal. Hal ini terbukti berdasarkan data hasil evaluasi yang menunjukkan bahwa  siswa yang tuntas sebelum penelitian adalah 18 siswa (53%). Setelah diberikan tindakan pada siklus I terjadi peningkatan jumlah ketuntasan siswa menjadi 27 siswa (79,5%). Setelah diberikan tindakan pada siklus II, terjadi lagi peningkatan jumlah ketuntasan menjadi 34 siswa (100%). Siswa yang belum tuntas sebelum diberikan tindakan adalah 16 siswa (47%). Setelah diberikan tindakan pada siklus I, berkurang menjadi 7 siswa (20,5%). Setelah dilaksanakan lagi tindakan pada siklus II, menjadi 0 siswa (0%) yang belum tuntas..

 Kata Kunci  : Model Bertukar Pasangan ,Media Kartu Soal, Keaktifan, Hasil Belajar

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.