candi borobudur kerajaan di indonesia

PENGARUH METODE PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE TWO STAY TWO STRAY TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF PPKN

Novi Rahmawati, Nani Mediatati, Yosaphat Haris Nusarastriya

Abstract


Abstract : This research is an experimental research that aims to find out whether or not there is significant influence of Two Stay Two Stray (TSTS) cooperative learning method toward cognitive learning result of PPKn. The design in this study using Quasi Experimental Design. The subjects were students of X-TKJ-B class (experimental class) and X-TEI-C class (control class), which were 34 students and 36 students, respectively. Technique of collecting data used test result of learning (cognitive aspect) and observation. After fulfilling the prerequisite test of data analysis (normality test and homogeneity test) hypothesis test with TPS-Assisted SPSS program 20.00. The mean score of the students in the experimental class with the TSTS method was higher that was 82.20 compared with the mean score of the students in the control class with the conventional method of 75.93. Hypothesis test with T test shows Sig. (2-tailed) of 0.000 is smaller than 0.05 (0.000 <0.05), so it can be concluded that there is a significant influence of the use of cooperative learning type of Two Stay Two Stray to cognitive learning outcomes Pancasila and Citizenship Lesson Elementary students of SMK Negeri 2 Salatiga Semester I Lesson Year 2017/2018.

 

Abstrak : Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen yang bertujuan untuk mengetahui ada atau tidaknya pengaruh yang signifikan metode pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray (TSTS) terhadap hasil belajar kognitif PPKn. Desain dalam penelitian ini menggunakan Quasi Eksperimental Design. Subjek penelitian adalah siswa kelas X-TKJ-B (kelas eksperimen) dan siswa kelas X-TEI-C (kelas kontrol) yang masing-masing berjumlah 34 siswa dan 36 siswa. Teknik pengumpulan data digunakan tes hasil belajar (aspek kognitif) dan observasi. Setelah memenuhi uji prasyarat analisis data (uji normalitas dan uji homogenitas) dilakukan uji hipotesis dengan Uji-T berbantuan program SPSS 20.00. Nilai rata-rata siswa pada kelas eksperimen dengan metode TSTS lebih tinggi yaitu 82,20 dibandingkan dengan nilai rata-rata siswa pada kelas kontrol dengan metode konvensional yaitu 75,93. Uji hipotesis dengan uji T menunjukkan Sig. (2-tailed) sebesar 0.000 lebih kecil dari 0.05 (0.000 < 0.05), sehingga dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan penggunaan metode pembelajaran kooperatif tipe Two Stay Two Stray terhadap hasil belajar kognitif Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan siswa kelas X SMK Negeri 2 Salatiga Semester I Tahun Pelajaran 2017/2018.

Kata Kunci : Hasil Belajar Kognitif, Model TSTS, Kooperatif


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.