candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING (PBL) BERBANTUAN MEDIA VIDEO UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MUATAN IPA DI KELAS 4 SD

Ayu Widyaningrum, Wasitohadi, Theresia Sri Rahayu

Abstract


Abstract

The research was distributed by the learning outcomes of students who charge the IPA still low in 4th grade State Mangunsari 01. Goal of this research is to improve the learning results of the IPA students through the application charge model of PBL media-assisted learning video. This type of research using Research Action class (PTK). This research procedure refer to the spiral model c. Kemmis and Mc Taggart, R consisting of four components, namely class research planning, implementation, observation and reflection. The subject of the study amounted to 41 students consisting of 18 male students and 23 female students. Engineering data retrieval is done by means of observation and tests the results of the study. Data collection tools using sheets of observation and test questions are then analyzed data with qualitative and quantitative data. The results showed that the model measures the learning Problem Based Learning-assisted video media that proved can improve the results of the study is to give students the IPA charge orientation problems to students, organizing students to inquiry, implementation of investigation, develop and present the results and analyse and evaluate the process of the investigation. The application of model learning Problem Based Learning (PBL) media-assisted video can enhance the learning outcome of the charge on IPA 4th grade State Mangunsari 01 Salatiga Semester II. This is shown by an increase in the results of learning IPA from pre cycle to cycle II. On pre cycle appear to be students who complete 10 students (24%) whereas that hadn't 31 students (76%). In cycle I, students who complete 18 students (44%) whereas that hadn't 23 students (56%). In cycle II, students who finished 38 students (93%) whereas that hadn't 3 students (7%).

Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh hasil belajar muatan IPA siswa yang masih rendah di kelas 4 SD Negeri  Mangunsari 01.Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan hasil belajar muatan IPA siswa melalui penerapan model pembelajaran PBL berbantuan media video. Jenis penelitian menggunakan Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Prosedur penelitian ini merujuk pada model spiral C. Kemmis dan Mc Taggart, R yang terdiri dari empat komponen penelitian kelas yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi. Subjek penelitian berjumlah 41 siswa yang terdiri dari 18 siswa laki-laki dan 23 siswa perempuan. Teknik pengambilan data dilakukan dengan cara observasi dan tes hasil belajar. Alat pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan soal-soal tes kemudian dianalisis dengan data kualitatif dan data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa langkah-langkah model pembelajaran Problem Based Learning berbantuan media video yang terbukti dapat meningkatkan hasil belajar muatan IPA siswa adalah memberikan orientasi permasalahan kepada siswa, mengorganisasikan siswa untuk penyelidikan, pelaksanaan investigasi, mengembangkan dan menyajikan hasil dan menganalisis serta mengevaluasi proses penyelidikan. Penerapan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) berbantuan media video dapat meningkatkan hasil belajar muatan IPA di kelas 4 SD Negeri Mangunsari 01 Salatiga Semester II. Hal ini ditunjukkan dengan adanya peningkatan hasil belajar IPA dari pra siklus hingga siklus II. Pada pra siklus nampak siswa yang tuntas 10 siswa (24%) sedangkan yang belum tuntas 31 siswa ( 76%). Pada siklus I, siswa yang tuntas 18 siswa ( 44%) sedangkan yang belum tuntas 23 siswa ( 56%). Pada siklus II, siswa yang tuntas 38 siswa (93%) sedangkan yang belum tuntas 3 siswa (7%).

 

Kata Kunci  : PBL, Media Video, Hasil Belajar Muatan IPA


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.