candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN HASIL BELAJAR KOGNITIF IPA SISWA SD KELAS V MELALUI MODEL EXAMPLE NON EXAMPLE DENGAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING

Harry Matholta. A, Gamaliel Septian Airlanda

Abstract


Abstract : The purpose of this research is to know the improvement of cognitive learning outcome of IPA through Example Non Example implementation with Problem Based Learning approach (PBL) in grade V SDN Mangunsari 03 Salatiga second semester academic year 2016/2017. The design of this study is a classroom action research (PTK). Data collection techniques by means of observation and evaluation. Instrument of data collection with observation sheet, written test and multiple choice. Quantitative data analysis techniques. The results showed that there was an increase of cognitive learning outcomes of science students of grade V SDN Mangunsari 03 Salatiga before doing action as much as 16 students (43%) complete. After the action was given in cycle I, there was a total increase to 25 students (68%) complete. In the second cycle there is an increase in the number to 35 (95%) complete. Before performing unfinished student action 21 (57%), after the action was given in cycle I was reduced to 12 students (32) unfinished. In cycle II reduced to 2 students (5%) which is not complete.

Abstrak : Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar kognitif IPA melalui implementasi Example Non Example dengan pendekatan Problem Based Learning (PBL) pada siswa kelas V SDN Mangunsari 03 Salatiga semester II tahun akademik 2016/2017. Rancangan penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Teknik pengumpulan data dengan cara observasi dan evaluasi. Instrumen pengumpulan data dengan lembar observasi, tes tertulis dan pilihan ganda. Teknik analisis data kuantitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan hasil belajar kognitif IPA siswa kelas V SDN Mangunsari 03 Salatiga sebelum melakukan tindakan sebanyak 16 siswa (43%) tuntas. Setelah tindakan diberikan pada siklus I, terjadi peningkatan total menjadi 25 siswa (68%) tuntas. Pada siklus II terjadi peningkatan jumlah menjadi 35 (95%) tuntas. Sebelum melakukan tindakan siswa yang tidak tuntas 21 (57%), setelah tindakan diberi pada siklus I berkurang menjadi 12 siswa (32) yang tidak tuntas. Pada siklus II berkurang menjadi 2 siswa (5%) yang tidak tuntas.

Kata Kunci: ENE, PBL, Hasil Belajar Kognitif. IPA


Refbacks

  • There are currently no refbacks.