candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KEMAMPUAN KEPALA SEKOLAH MENYUSUN PROGRAM PENGAWASAN PROSES PEMBELAJARAN MELALUI PENDAMPINGAN BERBASIS MEP

Kusmanto, Kusmanto

Abstract


Abstract

This study aims to (1) describe the MEP-based mentoring process in improving the ability of school principals to prepare a program of supervision of the learning process in Gugus Gatot Subroto Semester I of 2015/2016, and (2) to describe the improvement of the principal's ability to prepare a program of monitoring of learning process through mentoring based MEP in Gugus Gatot Subroto Semester I Year 2015/2016. The research method used is school action research (PTS). The subjects of the study were 5 principals of Gugus Gatot Subroto. Interview technique (interview), observation (observation) and document analysis. While to analyze data using quantitative and qualitative techniques. The results of the study were (1) the description of MEP-based mentoring process conducted in two cycles, the first cycle was classical assistance, the second cycle of individual assistance, and (2) description of the improvement of the capability of the principal to prepare the supervisory program from the initial condition of the average 55 (underprivileged) , cycle I to 80 (capable), and in cycle II to 98 (very capable) and shown the compilation of supervisory products of principal learning.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk (1) mendeskripsikan  proses pendampingan berbasis MEP dalam meningkatkan kemampuan kepala sekolah menyusun  program pengawasan proses pembelajaran di Gugus Gatot Subroto Semester I Tahun 2015/2016, dan (2) mendeskripsikan peningkatan kemampuan kepala sekolah menyusun program pengawasan proses pembelajaran melalui pendampingan berbasis MEP di Gugus Gatot Subroto Semester I Tahun 2015/2016. Metode penelitian yang digunakan penelitian tindakan sekolah (PTS). Subjek penelitian adalah 5 orang kepala sekolah Gugus Gatot Subroto. Teknik interview (wawancara), observasi (pengamatan) dan analisa dokumen. Sedangkan untuk menganalisa data menggunakan teknik kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian diperoleh (1) terdeskripsinya proses pendampingan berbasis MEP yang dilakukan dalam dua siklus, siklus pertama adalah pendampingan secara klasikal, siklus kedua pendampingan individual, dan (2) terdeskripsinya peningkatan kemampuan kepala sekolah menyusun program pengawasan dari kondisi awal rerata 55(kurang mampu), siklus I menjadi 80(mampu), dan pada siklus II menjadi 98 (sangat mampu) serta ditunjukan tersusunnya produk pengawasan pembelajaran kepala sekolah.

 

Kata Kunci:  Pendampingan berbasis MEP, Produk kepengawasan


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Google schoolar

 ISSN : 2443-3268