candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN PEMBELAJARAN MIND MAPING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA KELAS V SD

Indra Gunawan, Wahyudi

Abstract


Abstract : The purpose of this research is to improve students' creativity through Mind Mapping method of grade V students of academic year 2017/2018. The method in this study is a classroom action research, consisting of two cycles. Each cycle consists of planning, implementation, and observation, and reflection. The subjects of this study are students of grade V SD. Techniques of data collection using techniques of assessment of nontes and products. The instrument used is an observation sheet and an assessment of a product of creativity. Data analysis used quantitative and qualitative descriptive. The results showed that science learning creativity can be improved through mind mapping method in grade V elementary school students. Percentage of students who achieved the indicator of research success in the first cycle of 36%. In the second cycle of 70% and successfully achieved the success indicator that is 21 students with good category so do not need further research. With this result it is recommended that class V teachers can apply Mind Mapping method in science learning in order to improve student creativity

Abstrak : Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kreativitas siswa  melalui metode Mind Mapping  siswa kelas V SD tahun ajaran 2017/2018. Metode dalam penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas, yang terdiri dari dua siklus. Masing-masing siklus terdiri dari tahapan perencanaan, pelaksaan, dan pengamatan, dan refleksi. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas V SD. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik penilaian nontes dan produk. Instrumen yang digunakan lembar observasi dan penilaian produk hasil kreativitas. Analisis data menggunakan deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan kreativitas belajar IPA dapat ditingkatkan melalui metode mind mapping  pada siswa kelas V SD. Prosentase siswa yang mencapai indikator keberhasilan penelitian pada siklus I  sebesar 36%. Pada siklus II sebesar 70 % dan berhasil mencapai indikator keberhasilan yaitu 21 siswa dengan kategori baik sehingga tidak perlu penelitian lanjutan. Dengan hasil ini maka disarankan guru kelas V dapat menerapkan metode Mind Mapping dalam pembelajaran IPA agar  dapat meningkatkan kreativitas siswa

Kata Kunci: Mind Mapping, Kreativitas, Pembelajaran IPA


Refbacks

  • There are currently no refbacks.