candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN HASIL BELAJAR OPERASI HITUNG CAMPURAN MELALUI COOPERATIVE LEARNING SNOWBALL THROWING PADA SISWA KELAS III SD

Arfetya Wulan Romadhona, Tritjahjo Danny Soesiolo

Abstract


Abstract: The purpose of this research was to improve the results of mathematical learning by using learning model Cooperative learning Snowball Throwing in grade III MI Salafi Tukangan Ampel Kab. Boyolali. This type of research using research grade tindkan. The subject of this research that is Grade III SD Negeri Tegalrejo 01 Salatiga numbering 22 people. Using data collection techniques of observation. Technique of data analysis using analytical techniques deskriptsi percentage. The results showed that the results of the use of mixed count operations learning model cooperative learning learning snowball throwing, the learning outcomes achieved students has increased, it can be seen from the results of the achievement of the median value – at pre skilus = 60, I = 68.1 cycle, cycle II = 86.2. Student behavior after following learning with the use of Cooperative Learning model of the Snowball Throwing. Based on the cycle of learning activities I was less excited, still less ready to accept students learning with a learning model Snowball Throwing. Meanwhile, on cycle II changes the behavior of the students towards the better. Students look more actively and eagerly follow the instruction. Thus it can be concluded that the use of Cooperative Learning model of the Snowball Throwing increase positive student behavior and change negative behavior towards the students better.

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar matematika dengan  menggunakan model  pembelajaran Cooperative learning Snowball Throwing pada siswa kelas III SD Negeri Tegalrejo 01 Salatiga. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian tindkan kelas. Subjek penelitian ini yaitu Siswa Kelas III SD Negeri Tegalrejo 01Salatiga berjumlah 22 orang. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi. Teknik analisis data menggunakan teknik analisis deskriptsi persentase. Hasil penelitian menunjukkan bahwa hasil belajar operasi hitung campuran penggunaan model pembelajaran cooperative learning snowball throwing, hasil belajar yang yang dicapai siswa mengalami peningkatan, hal ini dapat dilihat dari hasil pencapaian nilai rata – rata pada pra skilus = 60, siklus I = 68,1 , siklus II = 86,2.  Perilaku siswa setelah mengikuti pembelajaran dengan penggunaan model Cooperative Learning Snowball Throwing mengalami perubahan. Berdasarkan pada siklus I kegiatan pembelajaran kurang bersemangat, siswa masih kurang siap menerima pembelajaran dengan model pembelajaran Snowball Throwing. Sementara itu, pada siklus II terjadi perubahan perilaku siswa kearah yang lebih baik. Siswa terlihat lebih aktif dan bersemangat mengikuti pembelajaran. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penggunaan model Cooperative Learning Snowball Throwing meningkatkan perilaku positif siswa dan mengubah perilaku negatif siswa kearah yang lebih baik.

 

Kata Kunci: Hasil Belajar, Cooperative Learning, Snowball Throwing,


Refbacks

  • There are currently no refbacks.