candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATAN KETERAMPILAN MENYUSUN SOAL PILIHAN GANDA MELALUI PEMBINAAN BERKELANJUTAN BAGI GURU KELAS SD NEGERI 3 JANGKUNGHARJO UPTD PENDIDIKAN KECAMATAN BRATI PADA SEMESTER I TAHUN PELAJARAN 2015/2016

Jayus, -

Abstract


Abstract: This study aims to describe the improvement of skills in preparing multiple choice questions through continuous development for teachers of SD Negeri 3 Jangkungharjo UPTD Brati Sub-district Grobogan District in the First Semester of the Year 2015/2016. The subjects of this study are all teachers of elementary school class 3 Jangkungharjo UPTD Brati District, amounting to 6 teachers. As for the object of research is improving the skills of preparing the items of multiple choice questions. This research was conducted for 3 months ie, starting August 10, 2015 s / d. 19 October 2015. The research was conducted at SD Negeri 3 Jangkungharjo UPTD Brati District. Based on the results of the study, it can be concluded that, through the continuous development of skills of preparing the multiple choice questions for the elementary school teachers of 3 Jangkungharjo elementary school education UPTD Brati Subdistrict, Grobogan regency in the first semester of the academic year 2015/2016 increased. The increase occurs from Prasiklus, Cycle I, and Cycle II on all aspects and rules in the preparation of multiple choice items. Mathematically These improvements can be summarized as follows: on the prasikus score of 2.00 with the average number per aspect of 0.31 (less category), and the average percentage per aspect of 31, 94%. After doing the action in the form of coaching on the first cycle there was an increase in average score of 3.05, the average per aspect of 0.50 with the average percentage of each aspect of 50.66. In the second action average score 5.44 average per aspect 0.90, with percentage 90.55%. Thus the overall increase from pre-cycle to cycle II is: average score of 3.44, average of every aspect is 0.59 and the average percentage of each aspect is 58.61%.

 

Abstak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan  peningkatan keterampilan menyusun soal pilihan ganda melalui pembinaan berkelanjutan bagi guru  SD Negeri  3 Jangkungharjo UPTD Kecamatan Brati  kabupaten Grobogan pada  Semester I Tahun pelajaran 2015/2016. Subjek penelitian ini adalah seluruh guru kelas SD Negeri 3 Jangkungharjo UPTD Kecamatan Brati yang berjumlah 6  guru. Adapun yang menjadi objek penelitian adalah peningkatan ketrampilan menyusun butir soal pilihan ganda . Penelitian ini dilakukan selama 3 bulan yaitu, mulai 10 Agustus 2015 s/d. 19 Oktober 2015. Penelitian dilakukan di SD Negeri 3 Jangkungharjo UPTD Kecamatan Brati. Berdasarkan hasil Penelitian dapat disimpulkan bahwa, melalui pembinaan berkelanjutan keterampilan  menyusun  soal pilihan ganda bagi guru kelas SD Negeri 3 Jangkungharjo  UPTD Pendidikan Kecamatan Brati, Kabupaten Grobogan.pada semester I tahun pelajaran 2015/2016 meningkat. Peningkatan terjadi mulai dari prasiklus, siklus I, dan siklus II pada semua aspek dan kaidah-kaidah dalam penyusunan butir soal pilihan ganda. Secara matematika Peningkatan –peningkatan  tersebut , dapat disimpulkan  sebagai berikut: pada kegiatan  prasiklus skor 2,00  dengan jumlah rata rata per aspek 0,31(kategori kurang), dan prosentase rata-rata per aspek 31, 94%.  Setelah dilakukan tindakan berupa pembinaan pada siklus I  terjadi peningkatan rata rata skor 3,05, rata-rata per aspek 0,50 dengan prosentase rata-rata setiap aspek 50,66. Pada  tindakan ke  II   Rata rata skor 5,44 rata rata per aspek 0,90, dengan prosentase 90,55%.  Sehingga Keseluruhan peningkatan dari prasiklus ke siklus II adalah:  rata-rata skor 3,44, rata-rata setiap aspek 0,59 dan prosentase rata-rata setiap aspek 58,61%.

 

Kata kunci: peningkatan, keterampilan, pembinaan, soal.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.