candi borobudur kerajaan di indonesia

PENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS MELALUI MODEL PEMBELAJARAN TIPE JIGSAW PADA SISWA SEKOLAH DASAR

Simon Yakob Natty, Tritjahjo Danny Soesilo

Abstract


Abstract: The purpose of this study is to determine the improvement of IPS learning outcomes through the implementation of jigsaw learning model in grade 4 students SDN Blotongan 01 second semester academic year 2016/2017. The design of this study is a classroom action research (PTK). The research variable is the independent variable of jigsaw learning and the dependent variable of IPS student learning result. Data collection techniques by means of observation and evaluation. Instrument of data collection with observation sheet, written test and multiple choice. Quantitative data analysis techniques (learning outcomes). The result of the research shows that there is an increase of IPS study result of fourth grade students of SDN Blotongan 01 after being given jigsaw learning action. Before action as many as 7 students (40%) complete. After the action is given in cycle I, there is a total increase to 14 students (60%). In cycle II there was a complete increase of number to 21 students (91%)

 

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peningkatan hasil belajar IPS melalui penerapan model pembelajaran jigsaw pada siswa kelas IV SDN Blotongan 01 semester II tahun ajaran 2016/2017. Desain penelitian ini adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Variabel penelitian yaitu variabel bebas pembelajaran jigsaw dan variabel terikatnya hasil belajar IPS siswa. Teknik pengumpulan data dengan cara observasi dan evaluasi. Instrumen pengumpulan data dengan lembar observasi, tes tertulis dan pilihan ganda. Teknik analisis data kuantitatif (hasil belajar). Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan hasil belajar IPS siswa kelas IV SDN Blotongan 01 setelah diberikan tindakan pembelajaran jigsaw. Sebelum tindakan sebanyak 7 siswa (40%) yang tuntas. Setelah diberikan tindakan pada siklus I, terjadi peningkatan jumlah yang tuntas menjadi 14 siswa (60%). Pada siklus II terjadi peningkatan jumlah yang tuntas menjadi  21siswa  (91%). 

 

Kata Kunci  : Model Pembelajaran Jigsaw , Hasil Belajar IPS


Refbacks

  • There are currently no refbacks.