candi borobudur kerajaan di indonesia

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEADS TOGETHER DALAM METODE EKSPERIMEN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS 4 SEKOLAH DASAR

Sefira Auliya, Krisma Widi Wardani

Abstract


Abstract: This study aims to determine whether the application of learning model Numbered Heads Together in experimental methods can improve student learning outcomes in science subjects class 4 SD Negeri Kadirejo 02 District Pabelan Semarang District Semester II Year Teaching 2016/2017. The subjects of this study are 4th grade students of SD Negeri Kadirejo 02 which consists of 15 male students and 9 female students. This classroom action research uses the Kammis and Mc spiral models. Tagart. This study consists of 2 cycles where each cycle consists of 2 meetings. Data collection techniques used are test and non-test techniques. Data analysis techniques use completeness analysis by comparing pre cycle values, cycle I and cycle II. Performance indicator in this research is the improvement of student learning outcomes are said to succeed if more than 85% of students have successfully achieved KKM standards are 70. The results of this study shows the application of learning model Numbered Heads Together in Experimental methods to improve student learning outcomes 4th grade SD Kadirejo 02 This is seen from the total number of students completed in the pre cycle as much as 33%, in the first cycle as much as 71%, and in the second cycle 92%. Thus it can be concluded that the implementation of the model of learning Numbered Heads Together in the method of experiments can improve student learning outcomes 4th grade SD Kadirejo 02

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah penerapan model pembelajaran Numbered Heads Togetherdalam metode Eksperimendapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas 4 SD Negeri Kadirejo 02 Kecamatan Pabelan Kabupaten Semarang Semester II Tahun Ajaran 2016/2017. Subjek penelitian ini adalah siswa kelas 4 SD Negeri Kadirejo 02 yang terdiri dari 15 siswa laki-laki dan 9 siswa perempuan. Penelitian tindakan kelas ini menggunakan model spiral Kammis dan Mc. Tagart. Penelitian ini terdiri dari 2 siklus dimana setiap siklus terdiridari 2 kali pertemuan. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu teknik tes dan non tes.Teknik analisis data menggunakan analisis ketuntasan dengan mem­bandingkan nilai pra siklus, siklus I dan siklus II. Indikator kinerja dalam penelitian ini yaitu peningkatan hasil belajar siswa dikatakan berhasil apabila lebih dari 85% siswa telah berhasil mencapai standar KKM yaitu 70.Hasil dari penelitian ini menunjukkan penerapan model pembelajaran Numbered Heads Together dalam metode Eksperimen meningkatkan hasil belajar siswa kelas 4 SD Negeri Kadirejo 02. Hal ini terlihat dari jumlah siswa tuntas pada pra siklus sebanyak 33%, pada siklus I sebanyak 71%, dan pada siklus II 92%. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran Numbered Heads Together dalam metode Eksperimen dapat meningkatkan hasil belajar siswa kelas 4 SD Negeri Kadirejo 02.

 

Kata kunci: Numbered Heads Together, Eksperimen, Hasil Belajar


Refbacks

  • There are currently no refbacks.