candi borobudur kerajaan di indonesia

The Use of Teaching Modules as an Effort to Improve the Quality of Learning in Civic Education

Indriya Dinna Mardiani

Abstract


This article has the aim of describing and elaborating on the use of teaching modules as an effort to improve the quality of learning in the Civic Education. Writing this article uses a descriptive method with a qualitative approach. This descriptive qualitative research method was chosen because it relates to describing and describing related data. Data collection techniques used in this study using interviews, observation, and literature study. The results of the discussion show that using teaching modules can improve the quality of Civic Education learning because it has practical and theoretical impacts. The practical impact can encourage students to develop civic knowledge, civic disposition, and civic skills in everyday life. The theoretical impact is that it can be used as a reference for developing teaching tools with similar types and objectives. Therefore, the use of teaching modules can improve the quality of learning Civic Education so that it is more interesting, not boring, and can improve student learning outcomes in relation to learningCivic Education

Keywords: Teaching modules; Improve the Quality of Learning; Civic Education


Full Text:

PDF

References


Azra, A. (2003). Demokrasi, Hak Asasi Manusia dan Masyarakat Madani. Jakarta: Tim ICCE UIN Jakarta.

Damanhuri, D., & Juwandi, R. (2020). Studi Analisis Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Praktik Kewarganegaraan Digital sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Literasi Digital Warga Negara di Provinsi Banten. Untirta Civic Education Journal, 5(2).

Hasyim, R., & Umar, S. H. (2019). Peranan Guru Ppkn dalam Mengembangkan Model Pembelajaran (Bahan Ajar) Abad 21 Di Smp Negri 2 Kota Ternate. Jurnal Geocivic, 2(1).

Indarta, Y., Jalinus, N., Waskito, W., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5.0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024.

Irawati, E., & Susetyo, W. (2017). Implementasi Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional di Blitar. Jurnal Supremasi, 7(1), 3. https://doi.org/10.35457/supremasi.v7i1. 374

Isa, S. F. P., & Dewi, D. A. (2021). Peran Dan Tantangan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Karakter Siswa Di Era Globalisasi. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS Dan PKN, 6(1), 66– 71.

Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2), 130–138.

Mialiawati, I., & Y usuf, Y . (2021). Pengembangan Pembelajaran E- Learning Berbasis Media Sosial Dalam Meningkatkan Kompetensi Pendidikan Kewarganegaraan. Widya Wacana: Jurnal Ilmiah, 16(2).

Nesri, F. D. P., & Kristanto, Y. D. (2020). Pengembangan Modul Ajar Berbantuan Teknologi untuk Mengembangkan Kecakapan Abad 21 Aiswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(3), 480–492.

Nudqi, P. A., Murtafiah, W., & Mahardika, R. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Sosiodrama Pada Mata Pembelajaran PPKn Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SDN Ngrambe 2. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 7(1), 46–53.

Nurgiansah, T. H., Hendri, H., & Khoerudin, C. M. (2021). Role Playing dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan. Jurnal Kewarganegaraan, 18(1), 56–64.

Nursita, D. I. (2021). Penerapan Blanded Learning Pada Siswa Sekolah Dasar: Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Masa Pandemi Covid- 19. SALIMA: Jurnal Pendidikan Guru MI, 1(1), 1–12.

Pandiangan, A. P . B. (2019). Penelitian Tindakan Kelas: Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pembelajaran, Profesionalisme Guru Dan Kompetensi Belajar Siswa. Deepublish.

PURBA, A. (2023). Peran Guru PKn Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Di SMA Negeri 1 Parbuluan Kabupaten Dairi Tahun Pelajaran 2022/2023.

Purnamasari, A., Fitri, A., & Simbolon, P. (2023). Pelatihan Penyusunan Modul Ajar P5 (Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila). Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Jotika, 2(2), 42–45.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y. S., Hernawan, A. H., & Prihantini, P . (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313–6319.

Slavin, R. E. (2011). Cooperative Learning Teori, Riset & Praktik, Nusa Media. Bandung. Sudrajat, R., & Astuti, C. B. (2023).

Penerapan Empat Elemen Kunci dalam Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila pada Capaian Pembelajaran di Fase D Kelas VII. Civis: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan

Kewarganegaraan, 12(1), 1–17. Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet. Syahria, N. (2022). Pengembangan modul ajar kurikulum merdeka mata pelajaran bahasa Inggris SMK kota Surabaya.

GRAMASWARA, 2(2), 49–62.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)