candi borobudur kerajaan di indonesia

Education and Discourse Modernization of the Samin Indigenous Community (Sedulur Sikep) In a Citizenship Perspective

Diah Ayu Widya Wati

Abstract


The Samin people have their own concerns in the field of formal education who think that through formal education, their children or grandchildren will learn a new culture. This concern will result in the fading of their identity thereby reducing the purity of the teachings of Sedulur Sikep. This study aims to determine the meaning of education for the Samin community in Klopoduwur Village in relation to the current modernization. The research method used is descriptive-qualitative with data analysis techniques through four paths, namely the stages of data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the Samin people have adapted to the new culture and no longer have concerns in the field of education. In ancient times, traditional elders in the Samin community, especially in Klopoduwur Village, forbade their descendants from knowing formal education for fear of political influence from the Dutch. In conclusion, the Samin people have received education with the view that education can be a bridge to connect bonds of brotherhood, but in this case it is still necessary to develop the quality of schools and human resources.

Keywords: Samin; Education; Sedulur Sikep.


Full Text:

PDF

References


Abdussamad, H. Z., & SIK, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press. Badan Pusat Statistik. (2021). Survei Sosial

Ekonomi Nasional (Susenas) Tahun 2021

Statistik Pendidikan Provinsi Jawa Tengah. Farihah, I. , & I. A. (2016). Pendidikan kaum minoritas. Edukasia: Jurnal Penelitian

Pendidikan Islam, 11(1).

Fatullah, A. A. (2022). Analisis Hak-hak Dasar

Lingkungan Hidup Ajaran Saminisme Dalam Prespektif Konstitusi Republik Indonesia Dan

Hukum Islam. Medina-Te: Jurnal Studi Islam,

(2), 154–165.

Hanifah, U. (2019). Transformasi sosial masyarakat

Samin di Bojonegoro (Analisis perubahan sosial dalam pembagian kerja dan solidaritas sosial Emile Durkheim). Jurnal Sosiologi Agama, 13(1), 41–71.

Hikmawati, H. (2020). Sedulur Sikep Samin: antara Pandangan dan Sistem Pengetahuan. Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(3), 287–299.

Huda, K., & Wibowo, A. M. (2013). Interaksi Sosial Suku Samin Dengan Masyarakat Sekitar (Studi Di Dusun Jepang Desa Margomulyo Kecamatan Margomulyo Kabupaten Bojonegoro Tahun 1990-2012). Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 3(01).

Imansyah, R. G. C., Kuncoro, D. S., & Sari, I. R. (2017). Model Perizinan Industri Berbasis Kearifan Lokal (Studi Kasus Eksistensi Suku Samin dalam Konflik Izin Lingkungan Pabrik PT. Semen Indonesia).

Jailani, S. A. P., Saputra, J. A., & SHI, M. H. (2022). Pendidikan kewarganegaraan. Prenada Media.

Lubis, M. S. A. (2018). Dampak Perubahan Sosial Terhadap Pendidikan. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 513–523.

Nurkasanah, R. S. (2020). Makna pendidikan formal dan ajaran samin di Desa Sambongrejo Kecamatan Sambong Kabupaten Blora [Doctoral dissertation]. Universitas Negeri Malang.

Pangestuti, A. W. (2022). PELAKSANAAN PROGRAM PERLINDUNGAN MASYARAKAT HUKUM ADAT DALAM MEMPERTAHANKAN EKSISTENSI AJARAN SAMIN DI KABUPATEN BLORA [Doctoral Dissertation]. Institus Pemerintah Dalam Negeri.

Puri, M. D. S., & Arifin, R. (2019). Pengaruh Adat dalam Hukum Keluarga terhadap Pembaruan Hukum Nasional. V olksgeist: Jurnal Ilmu Hukum Dan Konstitusi, 73–87.

PURNOMO, A. A. D. I., Munandar, M. A., & Setiajid, S. (2016). PARTISIPASI MASYARAKAT SAMIN DALAM WAJIB BELAJAR SEMBILAN TAHUN DI DESA KLOPO DUWUR KABUPATEN BLORA. Unnes Civic Education Journal, 2(2).

Puspitasari, I. D. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Interaksi Sosial Antara Masyarakat Samin Dan Masyarakat Non Samin (Studi Masyarakat Padukuhan Karangpace, Desa Klopoduwur, Kecamatan Banjarejo, Kabupaten Blora, Jawa Tengah). E-Societas, 6(7).

Ristna, D. A. P. (2019). Strategi pemerintah desa dalam membangun good citizenship masyarakat Samin (sedulur sikep) di desa baturejo kecamatan sukolilo kabupaten pati. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 7(2).

Rizqi & Rini. (2015). Pendidikan Formal dalam Perspektif Sedulur Sikep (Studi Kasus pada Sedulur Sikep Desa Klopoduwur Kabupaten Blora). Solidarity: Journal of Education, Society and Culture, 4(2).

Rosyid, M. (2014). Mendudukkan Persoalan antara Pertahanan Ajaran Agama dengan Hak Pendidikan Anak. Sawwa: Jurnal Studi Gender, 9(2), 195–218.

Sadiran, S., & Rifa’i, A. M. (2023). POLA ASUH ANAK PADA WARGA SIKEP SUKU SAMIN. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 17(1), 103–114.

Syamaun, S. (2019). Pengaruh Budaya Terhadap Sikap Dan Perilaku Keberagamaan. At-Taujih: Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(2), 81–95.

Vera, S. , & H. R. Y. A. (2021). Aliran rasionalisme dan empirisme dalam kerangka ilmu pengetahuan. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 1(2), 59–73.

Wahyuni, S. A. (2020). MAKNA SEKOLAH FORMAL BAGI PEREMPUAN SUKU SAMIN (Studi Di Dusun Jepang Desa Margomulyo Kecamatan Margomulyo Kabupaten Bojonegoro) [Doctoral dissertation]. Universitas Muhammadiyah Malang.

Widyatwati, K. (2017). Pengaruh Masuknya Budaya Populer terhadap Eksistensi Ajaran Sedulur sikep pada Masyarakat Samin. Nusa: Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra, 12(1), 137–146.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN 2775-8818 (Online)